Portfolio
Er is een enorme uitdaging met de dalende aandacht van consumenten door het groeiende mediagebruik. Waarschijnlijk heb je vast ooit artikelen gelezen, die stellen dat de gemiddelde aandacht spanne van de mens is gedaald van 12 seconden in 2000 tot 8 seconden nu. Hier is gelukkig weinig bewijs voor en volgens experts is het gewoonweg niet waar. Wat echter wel klopt is dat de mediaconsumptie ieder jaar blijft stijgen aan verschillende media (tv, radio, social, netwerken/ messaging, internet, bioscoop, enz.).
Het probleem is niet dat mensen een kortere aandachtspanne hebben, maar dat ze gewoon niet genoeg aandacht hebben voor de slechte advertenties die je ze voorschotelt. En het is niet dat consumenten helemaal geen ads willen zien, maar ook daarvan zijn de verwachtingen steeds hoger, vooral bij jongere generaties.
Dit probleem is dus een enorme kans voor merken en profileren. Een kans om consumenten een ervaring te bieden die ze wél aanspreekt. Dus niet enkel focussen op kortetermijn-sales, -promoties en -metrics zoals impressies, likes en clicks. Maar start met nadenken over goede langetermijn-branding om groei en winst te behalen. Want je zult uiteindelijk allebei nodig hebben en voor beide een goede ervaring aan de consument moeten bieden.